18๋ ์ ๊ผฌ๋งน์ด๊ฐ ๋ณด๋ด์จ ๊ฐ๋์ฌ์ฐ์ ๊ฐ์ด๋ฒ ์ฐจ์ ์ฃฝ์๋ฏ~~https://youtube.com/shorts/MBD-BU2oRUc?feature=share
28 Visiting the Countryside ๋คํ ์น๊ตฌ์ ๋์ด ๋ฐฉ๋ฌธ๊ธฐ
28 First Part-Time Job: Iโm Really Proud of You ์ฒซ ์๋ฅด๋ฐ์ดํธ: ๋ค๊ฐ ์ ๋ง ๋๊ฒฌ์ค๋ฌ์
28 Too much studying? ๊ณต๋ถ๋ฅผ ๋๋ฌด ๋ง์ด ํด์?
28 Did you feed him? ๋ฐฅ ๋จน์์ด์?
28 Synaesthesia Offers Advantages in Language Learning ์ธ์ด ํ์ต์ ์ด์ ์ ์ ๊ณตํ๋ ๊ณต๊ฐ๊ฐ
์ ์ดํธ์ด๋์์ด 25.05.28 Visiting the Countryside ๋คํ ์น๊ตฌ์ ๋์ด ๋ฐฉ๋ฌธ๊ธฐ
I have a friend from Nepal named Ananta.
๋์๊ฒ๋ ๋คํ์์ ์จ Ananta๋ผ๋ ์น๊ตฌ๊ฐ ์๋ค.
โ
He's a civil servant in Nepal, and while he's always eager to learn about life in a developed country like Korea, he's also interested in Korea's primary industries.
๋คํ์ ๊ณต๋ฌด์์ธ ์ด ์น๊ตฌ๋ ๋ ํ๊ตญ ๊ฐ์ ์ ์ง๊ตญ์ ์ํ์ ๋ํด ๋ฌด์ฒ ์๊ณ ์ถ์ด ํ๋ฉด์๋, ๋ฐ๋๋ก ํ๊ตญ์ 1์ฐจ ์ฐ์ ์๋ ๊ด์ฌ์ด ๋ง๋ค.
โ
* civil servant : ๊ณต๋ฌด์
* eager to learn about : ~์ ๋ํด ๋ชน์ ์๊ณ ์ถ์ด ํ๋
* developed country : ์ ์ง๊ตญ
* primary industries : 1์ฐจ ์ฐ์
โ
I wanted to create a special memory for him.
๋๋ ์ด ์น๊ตฌ์๊ฒ ํน๋ณํ ์ถ์ต์ ํ๋ ๋ง๋ค์ด ์ฃผ๊ณ ์ถ์๋ค.
โ
* create a special memory : ํน๋ณํ ์ถ์ต์ ๋ง๋ค๋ค
โ
So, I decided to take him to my maternal grandparents' house in Gamjugol, Gimcheon.
๊ทธ๋์ ๊น์ฒ ๊ฐ์ฃผ๊ณจ์ ์์นํ ์ฐ๋ฆฌ ์ธ๊ฐ์ง์ ์น๊ตฌ๋ฅผ ๋ฐ๋ ค๊ฐ๊ธฐ๋ก ํ๋ค.
โ
* maternal grandparents' house : ์ธ๊ฐ์ง
โ
The region is a typical agricultural community.
์ด๊ณณ์ ์ ํ์ ์ธ ๋๊ฒฝ ์ง์ญ์ผ๋ก,
โ
* typical agricultural community : ์ ํ์ ์ธ ๋๊ฒฝ ์ฌํ
โ
It's surrounded by mountains, so the air there is fresh and clean.
์ฌ๋ฐฉ์ด ์ฐ์ผ๋ก ๋๋ฌ์ธ์ฌ ์์ด์ ๊ณต๊ธฐ๊ฐ ๋ง๊ณ ์์พํ๋ค.
โ
* surrounded by mountains : ์ฐ์ ๋๋ฌ์ธ์ธ
โ
We spent two days and one night helping out on my uncle's farm.
1๋ฐ 2์ผ ๋์ ์น๊ตฌ์ ํจ๊ป ์ธ์ผ์ด์ ๋์ฅ ์ผ์ ๋์๋ค.
โ
* help out : ์ผ์ ๋๋ค
โ
We had a wonderful time as we took in the beautiful scenery together.
๊ทธ๋ฆฌ๊ณ ๊ฐ์ด ์๋ฆ๋ค์ด ํ๊ฒฝ์ ๋ฐ๋ผ๋ณด๋ฉฐ ์ฆ๊ฑฐ์ด ์๊ฐ์ ๋ณด๋๋ค.
โ
* have a wonderful time : ์ข์ ์๊ฐ์ ๋ณด๋ด๋ค
* take in the beautiful scenery : ์๋ฆ๋ค์ด ํ๊ฒฝ์ ๊ฐ์ํ๋ค
โ
We also visited Jikjisa, a historic Buddhist temple in Gimcheon, and toured the surrounding area.
๋ํ ๊น์ฒ์ ์๋ ๊ณ ์ฐฐ์ธ ์ง์ง์ฌ(็ดๆๅฏบ)์ ๋ฐฉ๋ฌธํ์ฌ ์ฃผ๋ณ ๊ตฌ๊ฒฝ๋ ํ์๋ค.
โ
* tour the surrounding area : ์ฃผ๋ณ์ ๊ตฌ๊ฒฝํ๋ค
โ
We took tons of photos with beautiful backgrounds.
์ฐ๋ฆฌ๋ ์์ ๋ฐฐ๊ฒฝ์ผ๋ก ์ฌ์ง๋ ๋ง์ด ์ฐ์๋ค.
โ
* take tons of photos : ์ฌ์ง์ ๋ง์ด ์ฐ๋ค
โ
It was a great time, and both my friend and I were 100% satisfied.
๋ด ์น๊ตฌ๋ ๋๋ 100ํผ์ผํธ ๋ง์กฑํ ํ๋ณตํ ์๊ฐ์ด์๋ค.
โ
* be 100% satisfied : 100ํผ์ผํธ ๋ง์กฑํ๋ค
โ
โDialogue Practice
A : Where did you take this video?
์ด ์์์ ์ด๋์ ์ฐ์ ๊ฑฐ์์?
โ
B : I took it when I brought my Nepali friend to my maternal grandparents' house.
์ธ๊ฐ์ง์ ๋คํ ์น๊ตฌ๋ฅผ ๋ฐ๋ ค๊ฐ์ ๋ ์ฐ์ ์์์ด์์.
โ
A : Oh, really?
์, ๊ทธ๋์?
โ
B : Yeah, I wanted him to get a taste of Korea's traditional farming culture.
๋ค, ์น๊ตฌ์๊ฒ ํ๊ตญ์ ์ ํต ๋๊ฒฝ ๋ฌธํ๋ฅผ ๊ฒฝํํ๊ฒ ํด ์ฃผ๊ณ ์ถ์์ด์.
โ
* get a taste of : ~์ ๊ฒฝํํ๋ค, ๋ง๋ณด๋ค
* traditional farming culture : ์ ํต ๋๊ฒฝ๋ฌธํ
โ
A : That must have been an interesting experience.
ํฅ๋ฏธ๋ก์ด ๊ฒฝํ์ด์๊ฒ ๋ค์.
โ
* an interesting experience : ํฅ๋ฏธ๋ก์ด ๊ฒฝํ
โ
B : Yes, he had a wonderful time.
๋ค, ์น๊ตฌ๊ฐ ์ ๋ง ์ฆ๊ฑฐ์ํ์ด์.
โ
* have a wonderful time : ์ข์ ์๊ฐ์ ๋ณด๋ด๋ค
โ
Power English 25.05.28 First Part-Time Job: Iโm Really Proud of You ์ฒซ ์๋ฅด๋ฐ์ดํธ: ๋ค๊ฐ ์ ๋ง ๋๊ฒฌ์ค๋ฌ์
Charlie : Hey, Mom, I'm home from work!
์๋ง, ์ ํด๊ทผํ๊ณ ์์ด์!
โ
Tiffany : I expected you an hour ago. What took so long?
ํ ์๊ฐ ์ ์ ์ฌ ์ค ์์๋๋ฐ. ์ ์ด๋ ๊ฒ ์ค๋ ๊ฑธ๋ ธ์ด?
โ
* What took so long? : ์ ์ด๋ ๊ฒ ์ค๋ ๊ฑธ๋ ธ์ด?
โ
Charlie : I missed the first bus because I couldn't find my bus card. I searched high and low and had to pay cash instead.
๋ฒ์ค ์นด๋๋ฅผ ๋ชป ์ฐพ์์ ์ฒซ ๋ฒ์งธ ๋ฒ์ค๋ฅผ ๋์ณค๊ฑฐ๋ ์. ๊ตฌ์๊ตฌ์ ์ฐพ์๋ดค๋๋ฐ ๋์ ํ๊ธ์ ๋ด์ผ ํ์ด์.
โ
* search high and low : ๊ตฌ์๊ตฌ์[์ ์ ์ด] ์ฐพ๋ค
โ
Tiffany : At least you finally got your paycheck if you have to replace it. That's one of the downsides of working - it costs money!
๋ฒ์ค ์นด๋๋ฅผ ๋ฐ๊ฟ์ผ ํ๊ฒ ์ง๋ง, ์ ์ด๋ ๊ฒฐ๊ตญ ์๊ธ์ ํ์๋. ์ผํ๋ ๊ฒ์ ๋จ์ ์ค ํ๋๋๋ค. ๋์ด ๋ค์ง!
โ
* downside : ๋จ์ , ๋ถ๋ฆฌํ ๋ฉด
โ
Charlie : The other downside is how tired I am! We had to scrub down the floor twice after people spilled their soft drinks. I think I'm going to hit the sack.
๋ ๋ค๋ฅธ ๋จ์ ์ ๋๋ฌด ํผ๊ณคํ๋ค๋ ๊ฑฐ์์! ์ฌ๋๋ค์ด ์๋ฃ์๋ฅผ ์์์ ๋ฐ๋ฅ์ ๋ ๋ฒ์ด๋ ๋ฌธ์ง๋ฌ ๋ฆ์์ผ ํ์ด์. ์ ์ด์ ์์ผ ํ ๊ฒ ๊ฐ์์.
โ
* scrub down something : ~์ ๋ฌธ์ง๋ฌ ๊นจ๋์ด ๋ฆ๋ค[์ฒญ์ํ๋ค]
* hit the sack : ์ ์๋ฆฌ์ ๋ค๋ค
โ
Tiffany : I'm really proud of you, Charlie. Sweet dreams!
์ ๋ง ๋๊ฒฌ์ค๋ฝ๊ตฌ๋, ์ฐฐ๋ฆฌ. ์ข์ ๊ฟ ๊พธ๋ ด!
โ
Easy English 25.05.28 Too much studying? ๊ณต๋ถ๋ฅผ ๋๋ฌด ๋ง์ด ํด์?
Sam : I feel like my brain is going to explode.
๋จธ๋ฆฌ๊ฐ ํฐ์ง ๊ฒ ๊ฐ์.
โ
* brain : ๋
* explode : ํญ๋ฐํ๋ค, ํฐ์ง๋ค
โ
Mary : Too much studying?
๊ณต๋ถ๋ฅผ ๋๋ฌด ๋ง์ด ํด์?
โ
Sam : Yeah, and I still don't understand half of it.
์, ๊ทธ๋ฆฌ๊ณ ์์ง ๋ฐ๋ ์ดํด๋ฅผ ๋ชป ํ๊ฒ ์ด.
โ
* half of : ~์ ๋ฐ
โ
Mary : Take a break. Cramming too much won't help.
์ข ์ฌ์ด. ์ง๋์น๊ฒ ๋ฒผ๋ฝ์น๊ธฐ๋ก ๊ณต๋ถํ๋ ๊ฒ๋ ๋์์ด ์ ๋ผ.
โ
* cramming : (๋ง์ ์์ ์ผ์ด๋ ๊ณต๋ถ๋ฅผ) ํ๊บผ๋ฒ์ ๋ชฐ์์ ํ๋ ๊ฒ
โ
Sam : True... but I have no choice at this point.
๊ทธ๊ฑด ๊ทธ๋. ํ์ง๋ง ์ด ์์ ์์๋ ๋ณ๋๋ฆฌ๊ฐ ์๋ค.
โ
* at this point : ์ด ์์ ์์๋, ์ง๊ธ ์์๋
Start English 25.05.28 Did you feed him? ๋ฐฅ ๋จน์์ด์?
A : Why is the dog whining?
๊ฐ๊ฐ ์ ๋๋๊ฑฐ๋ ค์?
โ
* Why is + ๋ช ์ฌ + ๋์ฌ-ing? : ~๊ฐ ์ ยทยทยทํด์?
โ
B : Did you feed him?
๋ฐฅ ๋จน์์ด์?
โ
A : Oh, right! I'll feed him now.
์, ๋ง๋ค! ์ง๊ธ ๋ฐ๋ก ์ค๊ฒ์.
๊ทํธ์ 25.05.28 Synaesthesia Offers Advantages in Language Learning ์ธ์ด ํ์ต์ ์ด์ ์ ์ ๊ณตํ๋ ๊ณต๊ฐ๊ฐ
Synaesthesia, found in around 4% of the population, creates connections between senses that enhance memory and learning.
์ธ๊ตฌ์ ์ฝ 4%์์ ๋ํ๋๋ ๊ณต๊ฐ๊ฐ์ ๊ฐ๊ฐ ๊ฐ์ ์ฐ๊ฒฐ์ ๊ตฌ์ฑํด ๊ธฐ์ต๋ ฅ๊ณผ ํ์ต ๋ฅ๋ ฅ์ ํฅ์์ํจ๋ค.
โ
* synaesthesia : ๊ณต๊ฐ๊ฐ
* creates connections between senses : ๊ฐ๊ฐ ๊ฐ์ ์ฐ๊ฒฐ์ ๊ตฌ์ฑํ๋ค
โ
This relatively rare condition allows individuals to "see" colors with letters or sounds, providing additional memory cues.
๋น๊ต์ ํฌ๊ทํ ์ด๊ฐ์ ํน์ฑ์ ์ง๋ ์ฌ๋๋ค์ ๊ธ์๋ ์๋ฆฌ๋ฅผ ์๊น๋ก ์ธ์งํ๋ ๋ฑ ์ถ๊ฐ์ ์ธ ๊ธฐ์ต ๋จ์๋ฅผ ์ป๋๋ค.
โ
* relatively rare condition : ๋น๊ต์ ํฌ๊ทํ ํน์ฑ
* additional memory cues : ์ถ๊ฐ์ ์ธ ๊ธฐ์ต ๋จ์
โ
Research shows children with synaesthesia demonstrate better vocabulary and pattern recognition skills that benefit language acquisition a great deal.
์ฐ๊ตฌ์ ๋ฐ๋ฅด๋ฉด, ๊ณต๊ฐ๊ฐ์ ๊ฐ์ง ์์ด๋ค์ ์ดํ๋ ฅ๊ณผ ํจํด ์ธ์ ๋ฅ๋ ฅ์ด ๋ ๋ฐ์ด๋๋ฉฐ, ์ด๋ ์ธ์ด ์ต๋์๋ ํฌ๊ฒ ๋์์ด ๋๋ค.
โ
* pattern recognition skills : ํจํด ์ธ์ ๋ฅ๋ ฅ
* benefit language acquisition : ์ธ์ด ์ต๋์ ๋์์ด ๋๋ค
โ
Studies confirm these sensory connections provide advantages in recognizing language patterns.
์ฌ๋ฌ ์ฐ๊ตฌ์์ ์ด ๊ฐ์ ๊ฐ๊ฐ ์ฐ๊ฒฐ์ด ์ธ์ด ํจํด์ ์ธ์ํ๋ ๋ฐ ์ ๋ฆฌํ๊ฒ ์์ฉํ๋ค๊ณ ํ์ธ๋์๋ค.
โ
* sensory connections : ๊ฐ๊ฐ ์ฐ๊ฒฐ
* recognizing language patterns : ์ธ์ด ํจํด์ ์ธ์ํ๋ ๊ฒ
โ
Smadar Frisch, who has synaesthesia, developed a color-coding system that enabled rapid fluency in multiple languages, demonstrating the practical benefits of this neurological phenomenon.
๊ณต๊ฐ๊ฐ์ ๊ฐ์ง ์ค๋ง๋ค๋ฅด ํ๋ฆฌ์ฌ๋ ๋น ๋ฅธ ์๋๋ก ์ฌ๋ฌ ์ธ์ด์ ๋ฅํตํด์ง ์ ์๊ฒ ํ๋ ์๊น๋ณ ๋ถ๋ฅ ์์คํ ์ ๊ฐ๋ฐํด ์ด๋ฌํ ์ ๊ฒฝ ํ์์ ์ค์ง์ ์ด์ ์ ์ ์ฆํ๋ค.
โ
* color-coding system : ์๊น๋ณ ๋ถ๋ฅ ์์คํ
* rapid fluency in multiple languages : ์งง์ ์๊ฐ ๋ด ์ฌ๋ฌ ์ธ์ด์ ๋ฅํตํจ
โ
This condition typically emerges during childhood as children learn to categorize colors while beginning to read.
์ด ๊ฐ์ ํน์ฑ์ ์ฃผ๋ก ์ด๋ฆฐ ์์ ์์ด๋ค์ด ์๊น์ ๋ถ๋ฅํ๊ณ ์ฝ๊ธฐ๋ฅผ ๋ฐฐ์ฐ๊ธฐ ์์ํ ๋ฌด๋ ต์ ๋ํ๋๋ค.
โ
* categorize colors : ์๊น์ ๋ถ๋ฅํ๋ค
โ
While generally advantageous, synaesthesia can occasionally create communication challenges when the translation between senses becomes overwhelming.
๊ณต๊ฐ๊ฐ์ ๋์ฒด๋ก ์ด๋กญ์ง๋ง, ๋๋ก๋ ๊ฐ๊ฐ ๊ฐ ๋ฒ์ญ์ด ๊ณผ๋ถํ๋ฅผ ์ผ์ผ์ผ ์์ฌ์ํต์ ์ด๋ ค์์ ์ด๋ํ๋ ๊ฒฝ์ฐ๋ ์๋ค.
โ
* generally advantageous : ๋์ฒด๋ก ์ด๋ก์ด
* create communication challenges : ์์ฌ์ํต์ ์ด๋ ค์์ ์ด๋ํ๋ค
* becomes overwhelming : ๊ฐ๋นํ ์ ์๊ฒ ๋๋ค
โ
Research continues to provide insights into cognitive processes related to language and perception.
์ธ์ด ๋ฐ ์ง๊ฐ๊ณผ ๊ด๋ จ๋ ์ธ์ง ๊ณผ์ ์ ๋ํ ํต์ฐฐ์ ์ ๊ณตํ๋ ์ฐ๊ตฌ๋ ์ง์์ ์ผ๋ก ์งํ๋๊ณ ์๋ค.
โ
* cognitive processes : ์ธ์ง ๊ณผ์
โ
These studies reveal the unique ways our brains can process and categorize information, benefiting our understanding of learning mechanisms.
์ด๋ฌํ ์ฐ๊ตฌ๋ค์ ์ธ๊ฐ์ ๋๊ฐ ์ ๋ณด๋ฅผ ์ฒ๋ฆฌํ๊ณ ๋ถ๋ฅํ๋ ๋ ํนํ ๋ฐฉ์์ ๋ฐํ๋ด๋ฉฐ ํ์ต ๋ฉ์ปค๋์ฆ์ ๋ํ ์ดํด๋๋ฅผ ๋์ด๋ ๋ฐ ๊ธฐ์ฌํ๊ณ ์๋ค.
โ
* process and categorize information : ์ ๋ณด๋ฅผ ์ฒ๋ฆฌํ๊ณ ๋ถ๋ฅํ๋ค
* learning mechanisms : ํ์ต ๋ฉ์ปค๋์ฆ
'May Whole EBS Programs' ์นดํ ๊ณ ๋ฆฌ์ ๋ค๋ฅธ ๊ธ
Friday May 30th 2025 Native 150 (4) | 2025.05.30 |
---|---|
Thursday May 29th 2025 Native 149 (6) | 2025.05.29 |
Tuesday May 27th 2025 Native 147 (3) | 2025.05.27 |
Monday May 26th 2025 Native 146 (4) | 2025.05.26 |
Saturday May 24th 2025 Native 144 (7) | 2025.05.24 |